Λόγω εργασιών συντήρησης των συστημάτων του Ειδησεογραφικό Πρακτορείο    www.vouli.net, θα υπάρξει διακοπή στις υπηρεσίες. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας. * Ειδησεογραφικό Πρακτορείο _ www.vouli.net _ από το 1980 * Hellenic Cypriot * Hellenic Cypriot Press Agency * Κυβέρνηση www.vouli.net * Κυβέρνηση * Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης Ι.Ι. Μάγερ * Κυβέρνηση * Υπουργεία * Κυβερνητικός Εκπρόσωπος * Κόμματα * Βουλευτές * Κοινοβουλευτικές Ομάδες *_ Κύπρος * Κυβέρνηση * Κόμματα * Ε.Ε. * Ορθοδοξία * voulinet_politics * Παιδεία * Πολιτισμός * Περιφέρειες * Δήμοι * Τουρισμός * Βουλή * Economy * Business * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε.

8.10.10

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ "ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ" ΣΤΗ ΛΗΜΝΟ - ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Αθήνα, 8 Οκτωβρίου 2010




Ο Πρωθυπουργός, Γιώργος Α. Παπανδρέου, επισκέφθηκε σήμερα το 1ο Επαγγελματικό - Γενικό Λύκειο Μούδρου, στη Λήμνο, όπου έγινε η παρουσίαση της ψηφιακής διάστασης του Νέου Σχολείου.

Ο Πρωθυπουργός αφού ενημερώθηκε από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, έκανε την ακόλουθη παρέμβαση:





Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Πρώτα απ' όλα, να συγχαρώ το Γενικό Γραμματέα, τον κ. Κουλαϊδή, τον Ειδικό Γραμματέα και, βεβαίως, την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για την πολύ σημαντική, θα έλεγα, και ιστορική δουλειά που γίνεται για το ελληνικό σχολείο. Γιατί πριν από ένα χρόνο, όταν πρωτοξεκινήσαμε, είχαμε πει να θέσουμε ως στόχο την ψηφιοποίηση του σχολείου, το "Ψηφιακό Σχολείο". Και σήμερα, γίνεται πραγματικότητα, είναι πραγματικότητα. Δεν είναι μια θεωρητική εξαγγελία για το αύριο, για κάποια στιγμή στο μέλλον. Σήμερα, ήδη μπορεί και λειτουργεί. Συγχαρητήρια, λοιπόν, για τη δουλειά σας.

Και βεβαίως, να συγχαρώ τους καθηγητές του Λυκείου, αλλά και τα παιδιά, για το σεβασμό που βλέπω ότι δείχνουν απέναντι στο ίδιο το σχολείο, τη σχολική κοινότητα, τις υποδομές και για τη διάθεσή τους για μάθηση. Και ιδιαίτερα στους καθηγητές, εδώ, βλέπω ένα μεράκι, που δεν είναι πάντα υπαρκτό.

Ξέρω ότι πάρα πολλοί καθηγητές στην Ελλάδα πονάνε το επάγγελμά τους, αλλά υπάρχει η αίσθηση της απαξίωσης, στην οποία, όμως, εσείς έχετε αντισταθεί. Έχετε αντισταθεί σε αυτή την απαξίωση και προσφέρετε πραγματικά και με το παραπάνω. Συγχαρητήρια σε εσάς, που δίνετε ένα παράδειγμα και που αποτελείτε ένα πρότυπο, διαφορετικό απ' ό,τι λέγεται συνήθως ότι υπάρχει - μια προκατάληψη, γύρω από το τι είναι σήμερα ο εκπαιδευτικός.

Αλλά συγχαρητήρια και σε εσάς, τα παιδιά, που είστε εδώ, στη Λήμνο, σε μια περιοχή που δεν έχει πρόσβαση σε πολλά, που ίσως άλλα παιδιά και άλλα σχολεία έχουν, και όμως έχετε μία τόσο σημαντική πρόοδο.

Εγώ δεν θα βγάλω κάποιο λόγο. Έχω σημειώσει, ακούγοντας και τα δικά σας σχόλια στα εργαστήρια και εδώ, με την παρουσία και της κυρίας Διαμαντοπούλου και του κ. Κουλαϊδή, και θέλω να κάνω μερικές ερωτήσεις, για να μου πείτε και εσείς πώς βλέπετε αυτή τη νέα εξέλιξη. Καταρχήν, πόσοι από εσάς χρησιμοποιείτε αρκετά το computer, τον ηλεκτρονικό υπολογιστή; Πόσοι δεν χρησιμοποιείτε καθόλου τον υπολογιστή; Πόσοι από εσάς έχετε κινητά;

Επειδή έθεσε το πρώτο ερώτημα η κυρία Διαμαντοπούλου, ότι λένε κάποιοι εκπαιδευτικοί ή και άλλοι, "μα, τώρα τι τα χρειαζόμαστε αυτά, αυτούς τους υπολογιστές και αυτό το Ψηφιακό Σχολείο", θέλω να σας ρωτήσω, ποια χώρα νομίζετε ότι είναι ίσως από τις πιο εξελιγμένες σε κινητά, από τα οποία οι άνθρωποι δεν έχουν μόνο πληροφόρηση, αλλά γίνονται ακόμα και οικονομικές συναλλαγές μεταξύ τους. Δηλαδή, αυτό που εμείς έχουμε, ή κάποιοι μπορεί να έχουν, την πιστωτική κάρτα, γίνεται πια μέσω του κινητού. Και βεβαίως, μέσα από αυτό παίρνουν πληροφορίες και για την υγεία. Ποια χώρα νομίζετε, λοιπόν, ότι είναι πάρα πολύ εξελιγμένη σε αυτό και θεωρείται ίσως από τις πρωτοπόρες σε αυτό τον τομέα;

Μπορεί να πει κανείς κάποια χώρα; Ή σε ποια ήπειρο είναι αυτή η χώρα;

ΜΑΘΗΤΡΙΑ: Στην Ασία, η Ιαπωνία ίσως.

Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Στην Ασία, πραγματικά, η Ιαπωνία έχει πολύ μεγάλη χρήση των κινητών, έχεις δίκιο.

Αλλά η χώρα για την οποία μιλάω είναι η Νιγηρία, στην Αφρική. Γιατί; Επειδή δεν έχουν υποδομές, δεν έχουν σωστά σχολεία και επειδή έχουν πολλά προβλήματα, βρήκαν το φθηνό κινητό ως ένα υποκατάστατο, ή ως ένα τρόπο να πάνε πολύ γρήγορα, να πάνε πιο μπροστά, απ' ό,τι θα μπορούσαν με μια πιο συμβατική μέθοδο.

Άρα, λοιπόν, πρέπει να δούμε και εμείς - όχι ότι δεν πρέπει να θεραπεύσουμε τα προβλήματα που έχει το ελληνικό σχολείο, με καλύτερα κτίρια και λοιπά - ότι αυτό το εργαλείο είναι ένας τρόπος, για να κάνουμε ένα άλμα μπροστά πολύ πιο γρήγορα και να πρωτοπορήσουμε.

Θέλω να ρωτήσω ποιος από εσάς, τα παιδιά, ξέρει να χειρίζεται καλά το computer και μπαίνει τακτικά στο Διαδίκτυο; Είναι κάποιος από εσάς που μπαίνει τακτικά; Πώς σε λένε; Χάρη. Θα μπορούσες να διδάξεις εσύ τους καθηγητές σου;

ΜΑΘΗΤΗΣ: Άμα χρειαστεί!

Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Να μια λύση! Είναι μία ανατροπή της σχέσης, αλλά αν θέλουμε να είμαστε καινοτόμοι σε αυτή την εποχή, αυτό το οποίο λέει ο Χάρης είναι εφικτό.

Αυτή είναι η πιο καλή στιγμή, γιατί επιμορφωτές είναι πλέον τα ίδια τα παιδιά, τα οποία έχουν πια μια εξοικείωση - αφού το ζουν ως μια φυσική, ως δεύτερη φύση, ας το πούμε έτσι - με το θέμα του Διαδικτύου. Και όχι μόνο του Διαδικτύου, αλλά και της ηλεκτρονικής εποχής.

Θέλω να κάνω, όμως, και άλλες ερωτήσεις. Τους γονείς σας, θα τους μαθαίνατε; Τους μαθαίνετε μάλλον; Υπάρχουν κάποιοι γονείς, που ενδιαφέρονται για το Διαδίκτυο; Όχι τόσο.

Το βιβλίο το είδατε; Το ηλεκτρονικό βιβλίο που μου έδωσαν, αλλά και το σημερινό βιβλίο; Σκεφτείτε, με αυτά που σας έδειξε ο κ. Κουλαϊδής, πόσο μεγάλη διαφορά μπορεί να έχει το βιβλίο. Πρώτα απ' όλα, η πρόσβαση.

Σκεφτείτε, επίσης, ότι για μία αλλαγή σήμερα, σε ένα συμβατικό βιβλίο, μία λέξη να θέλουμε να αλλάξουμε, χρειάζεται να ξανατυπωθούν πόσες εκατοντάδες χιλιάδες βιβλία. Σκεφτείτε πόσος χρόνος θα χρειαστεί και πόσα χρόνια θα περάσουν για να φτάσει το βιβλίο, από την αλλαγή αυτή, στην τάξη. Και ότι αυτό μπορεί να σημαίνει ότι δεν ακολουθούμε τις εξελίξεις.

Σήμερα, όμως, μπορούμε ένα παλιό βιβλίο, να το συμπληρώσουμε πολύ γρήγορα και, ουσιαστικά, μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, να έχει φτάσει σε όλα τα παιδιά και σε όλους τους καθηγητές.

Οι ασκήσεις, που είπε επίσης ο κ. Κουλαϊδής, μπορεί να αναμορφώνονται, να αλλάζουν, να δοκιμάζονται νέες και να εξελίσσονται. Σημειώσεις, που δεν θα είναι μόνο του καθηγητή, αλλά και των ίδιων των μαθητών. Μπορεί να βοηθήσει ο ένας μαθητής τον άλλο; Όχι μόνο στην ίδια τάξη, αλλά και σε ένα άλλο σχολείο και σε μια άλλη περιοχή.

Σκεφτείτε, επίσης, στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, αλλά σκεφτείτε και τον Ελληνισμό της Διασποράς, που θα έχει πρόσβαση σε μαθήματα τα οποία, σήμερα, δεν μπορούμε να τα δώσουμε μέσα από μία συμβατική μέθοδο.

Το φροντιστήριο, το είδατε. Ένα μεγάλο κόστος για την οικογένεια, για το γονιό. Βεβαίως, αυτό δεν θα αλλάξει μόνο με το ψηφιακό βιβλίο, ή μόνο με τη φροντιστηριακή στήριξη μέσω του Διαδικτύου. Θα αλλάξει και με τον τρόπο εισαγωγής και με τη μέθοδο που προτείνουμε, ώστε να έχει περισσότερες επιλογές ο νέος, μπαίνοντας στο Πανεπιστήμιο ή στα ΤΕΙ. Να μην είναι δηλαδή δεσμευμένος από την επιλογή του στις εξετάσεις, για το τι θα ακολουθήσει, αλλά να μπορεί να έχει πολλές επιλογές, όταν μπει στο Πανεπιστήμιο.

Αν μπει στο Πολυτεχνείο, να μπει στο Πολυτεχνείο. Το τι θα βγει, θα το δοκιμάσει μέσα στο Πολυτεχνείο, ή σε ένα ΤΕΙ. Μπορεί να ξεκινήσει από κάτι, τελικά όμως, να έχει ένα συνδυασμό, ή να έχει ένα τελείως διαφορετικό αντικείμενο, διότι είδε μέσα από την πράξη ότι κάτι άλλο τον τραβάει, κάτι άλλο τον ενδιαφέρει. Άρα, λοιπόν, αυτό θα μειώσει και την πίεση που έχει σήμερα ο μαθητής στο Λύκειο, ότι πρέπει οπωσδήποτε να πετύχει στην τάδε Σχολή.

Και βέβαια, όπως καταλαβαίνετε, και το κόστος στο περιβάλλον, με όλα τα δέντρα τα οποία κόβουμε αναγκαστικά και το χαρτί που χρησιμοποιούμε, θα μπορεί να μειωθεί σε μεγάλο βαθμό. Θα υπάρχουν βεβαίως τα βιβλία, κάποια στιγμή, όμως, αυτά τα βιβλία θα είναι ίσως σε μια βιβλιοθήκη σε ένα σχολείο, τα οποία μπορεί να δανείζεται ένας μαθητής, αλλά η βασική του δουλειά θα γίνεται μέσα από τον υπολογιστή.

Ένα άλλο, επίσης σημαντικό, είναι ότι εσείς θα δώσετε εξετάσεις αυτή τη στιγμή. Για σκεφτείτε, αν θα μπορούσατε να τις κάνετε αυτές τις εξετάσεις και μία και δύο και τρεις και τέσσερις φορές, πριν τις δώσετε. Όχι να σας δώσουν τα θέματα, αλλά να δοκιμάσετε τις δυνάμεις σας, περίπου σαν να κάνετε εξετάσεις.

Άρα, αυτό που θα είναι και ένα επόμενο στάδιο είναι η προσομοίωση των εξετάσεων, μέσω του υπολογιστή. Δηλαδή, να μην πάτε εκεί με το τρακ, με το φόβο, με το άγχος, με την αίσθηση ότι, μπορεί μία στιγμή να είναι τόσο καθοριστική για τη ζωή σας, μέσα σε λίγες ώρες, αλλά να έχετε κάνει τη διαδικασία αυτή και, μάλιστα, να αξιολογηθείτε, να αυτό-αξιολογηθείτε, να δείτε ότι "εδώ πήγα καλά, εκεί δεν πήγα τόσο καλά, εδώ πήρα αυτό το βαθμό".

Συνεπώς, η επόμενη φάση, που θα βοηθήσει πάρα πολύ τους νέους - βέβαια, δεν θα το προλάβετε εσείς - θα είναι ακριβώς η δυνατότητα του μαθητή να δοκιμάζει τον εαυτό του, όχι μόνο για τις γενικές εξετάσεις, αλλά θα έλεγα και καθ'όλη τη διάρκεια του σχολείου. Να μπαίνει μέσα στο σύστημα και να λέει, "θέλω να δω τώρα, πόσο καλός είμαι στη Φυσική, να μπω να κάνω την άσκηση, να κάνω την αυτό-αξιολόγησή μου". Και βεβαίως, αυτό θα είναι και ένα βοήθημα για τον καθηγητή.

Επίσης, αυτό στο οποίο θα μας βοηθήσει πάρα πολύ το Ψηφιακό Σχολείο είναι στην επιλογή των επαγγελμάτων. Διότι αυτή τη στιγμή, η ύλη την οποία έχετε, δεν σας δίνει πολύ μεγάλη εικόνα για το τι σημαίνει ένα επάγγελμα. Θα μπορέσετε εσείς, λοιπόν, να δείτε επαγγέλματα, να μάθετε τι γνώσεις χρειάζονται και πώς είναι αυτά, μέσα από αυτή τη διαδικασία.

Ήθελα να σας ρωτήσω, επίσης, εάν εσείς θα μπορούσατε να παράγετε υλικό. Είδα κάποιον επάνω, ο οποίος έχει φτιάξει ένα blog και παράγει ένα υλικό. Εσείς, από τις δικές σας σημειώσεις, θα μπορούσατε; Ή στο youtube, ή με μικρά βιντεάκια, θα βλέπατε τη δυνατότητα να παράγετε υλικό;

Ρωτώ αν, παραδείγματος χάριν, επειδή μιλούσαμε για τον πολιτισμό, θα μπορούσε η τάξη σας να πει ότι, "εμείς θα παρουσιάσουμε τη Λήμνο, ή θα παρουσιάσουμε τον πολιτισμό της Λήμνου, ή μία περιοχή της Λήμνου, ή κάποια τραγούδια από τη Λήμνο, ή τα προϊόντα της, ή πώς φτιάχνεται το ούζο στη Λήμνο". Θα μπορούσατε εσείς να παράγετε ένα τέτοιο υλικό, το οποίο μετά θα μπορούσε να είναι υλικό και για άλλα σχολεία, για να το δουν και να μάθουν τι είναι η Λήμνος; Ή για να βοηθηθεί ο τουρισμός της Λήμνου, ή η παραγωγικότητα της Λήμνου; Πώς το βλέπετε εσείς αυτό; Δεν λέω ότι είναι εύκολο. Έχει κάνει κάποιος από εσάς βιντεάκι;

ΜΑΘΗΤΡΙΑ: Δεν έχω κάνει βιντεάκι, έχω φτιάξει βιβλίο για τη Λήμνο, για τις περιοχές. Ήταν ιδιαίτερα εύκολο.

Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Άρα, λοιπόν, εσύ λες ότι αυτό θα μπορούσε να γίνει. Το κάνατε δηλαδή σε κανονικό βιβλίο, σε χαρτί. Υπάρχει και σε ψηφιακή μορφή;

ΜΑΘΗΤΡΙΑ: Σε ψηφιακή μορφή, δεν πιστεύω ότι υπάρχει το συγκεκριμένο, αλλά υπάρχουν πολλά άλλα.

Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Θα μπορούσατε, δηλαδή, να το φτιάχνατε σε ψηφιακή μορφή, και αυτό να γίνεται συνεχώς, να εμπλουτίζεται και να αναπτύσσεται.

Αυτό το λέω, γιατί πάμε από ένα σχολείο, που απλώς καταναλώνει, απλώς αφομοιώνετε παθητικά δηλαδή, όπως καθόμαστε σήμερα εδώ και μας ακούτε, σε ένα σχολείο, το οποίο θα είναι πολύ πιο παραγωγικό. Δηλαδή, θα παράγει γνώση, θα παράγει ιδέες, θα παράγει σκέψη, για το πώς θα αλλάξουμε μεγάλα προβλήματα, όπως το περιβάλλον και η ανάπτυξη. Και η γνώση θα είναι ένα εργαλείο, για να δούμε πώς θα παράγουμε κάτι νέο - ένα νέο προϊόν, μια νέα ιδέα, μια νέα προσέγγιση.

Και αυτό, θα το βρείτε και στη ζωή σας, πολύ περισσότερο. Και είναι σημαντικό, επίσης, γιατί οι εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες, που όλα τα επαγγέλματα αλλάζουν. Είτε μηχανικός είναι κανείς, είτε ηλεκτρονικός - όπως είδαμε πάνω, τα παιδιά, με τη ραγδαία εξέλιξη στην τηλεόραση, από την αναλογική στην ψηφιακή, κοίταζαν πώς θα συναρμολογούν τις τηλεοράσεις - σημαίνει ότι τελειώνοντας και παίρνοντας ένα πτυχίο, δεν τελείωσε και η γνώση.

Και το λέω αυτό, γιατί κι εγώ έχω ένα ηλεκτρονικό βιβλίο και υπάρχουν πολλές μορφές, δεν κάνω καμία διαφήμιση κάποιας εταιρείας, αλλά θα δούμε όλο και περισσότερο ότι θα αλλάζουν τα βιβλία. Αυτό είναι ένα ηλεκτρονικό βιβλίο. Και βεβαίως, και εμείς στη δουλειά μας πρέπει να μαθαίνουμε.

Πολλές φορές, υπάρχει η αίσθηση ότι αν είσαι στην πολιτική ή στην εξουσία, τα ξέρεις όλα. Το αντίθετο πρέπει να λέμε, ότι όπου και να είσαι, πρέπει συνεχώς να μαθαίνεις.

Ποιο είναι το πιο δύσκολο θέμα, το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ως χώρα, τους τελευταίους μήνες; Κάποιο από τα παιδιά να μας πει, ποιο ήταν το πιο μεγάλο θέμα που όλοι συζητούσαμε;

ΜΑΘΗΤΡΙΑ: Η οικονομική κρίση.

Γ. Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ: Η οικονομική κρίση, αυτό ήταν. Εγώ, πέρα από τους συμβούλους μου, τους Υπουργούς, τους συνεργάτες, τη Δημόσια Διοίκηση, μπορούσα να κατεβάσω, και κατέβασα από το Διαδίκτυο, βιβλία από τους μεγαλύτερους αναλυτές, για την οικονομική κρίση. Για να μπορώ κι εγώ να παρακολουθώ την τελευταία λέξη των εξελίξεων. Να ένα τέτοιο βιβλίο, το οποίο είναι εδώ και λέγεται, "Μετά το σοκ - δηλαδή, μετά την κρίση του 2008 - Η νέα Οικονομία" του Ράις, ο οποίος ήταν Υπουργός Εργασίας στην Κυβέρνηση Κλίντον, στην Αμερική.

Θα δείτε ότι η γνώση θα είναι ένας σύντροφός σας, σε όλη σας τη ζωή. Και ακριβώς αυτή η ψηφιακή λογική του σχολείου, σας δίνει τη δυνατότητα να έχετε συνεχώς πρόσβαση στη γνώση, αλλά και να είστε κι εσείς παραγωγοί αυτής της γνώσης, είτε για την προσωπική σας ζωή και την οικογένειά σας, είτε για την τοπική οικονομία, είτε ακόμη και για το επάγγελμά σας.

Εγώ θέλω να σας συγχαρώ όλους, και εσάς παιδιά και βεβαίως, να σας ευχηθώ καλή επιτυχία, καλό κουράγιο και καλή δύναμη, για τις εξετάσεις που έχετε μπροστά σας.

Σας ευχαριστώ πολύ.

Κυρ. Μητσοτάκης: Χρειαζόμαστε πρόσθετους πόρους για το μεταναστευτικό και το Ταμείο Αλληλεγγύης

  Κυρ. Μητσοτάκης: Χρειαζόμαστε πρόσθετους πόρους για το μεταναστευτικό και το Ταμείο Αλληλεγγύης