Παρέμβαση του Πρωθυπουργού στο γεύμα εργασίας των Αρχηγών Κρατών και
Κυβερνήσεων με θέμα «Πολιτιστικές ανταλλαγές και οικοδόμηση ανθρώπινων
δεσμών»
Αξιότιμοι Αρχηγοί Κρατών και Κυβερνήσεων, Κυρίες και κύριοι,
εκατοντάδες χρόνια πριν, το 550 μ.Χ., ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Ιουστινιανός έστειλε χριστιανούς μοναχούς στην Ανατολή προκειμένου να ανακαλύψουν τα μυστικά της παραγωγής του μεταξιού.
Προφανώς, μετά από πολλές περιπέτειες, επέστρεψαν στη σημερινή Θράκη με κουκούλια μεταξοσκωλήκων κρυμμένα στις αποσκευές τους, εισάγοντας το μετάξι στην Ευρώπη για πρώτη φορά.
Αν επιθυμούσαμε να αναδιατυπώσουμε σήμερα την ιστορία του Δρόμου του Μεταξιού, όχι μόνο θα αναφερόμασταν σε μια οικονομική ιστορία συνεργασίας και ανταγωνισμού μεταξύ μεγάλων δυνάμεων, θρησκειών, εθνών και εμπορικών συμφερόντων, αλλά και σε μια ιστορία λαών, στην επαφή τους και την επικοινωνία τους.
Δεν θα βλέπαμε μόνο πώς εξελίχθηκε ο Δρόμος του Μεταξιού από την κορυφή προς τα κάτω, αλλά και από τη βάση προς τα πάνω.
Οι εμπορικές και πολιτιστικές επαφές του ελληνικού και του κινεζικού λαού ανάγονται χιλιάδες χρόνια πριν.
Οι δύο λαοί έχουν συναλλαχθεί, συνεργαστεί, έχουν ταξιδέψει ο ένας στη χώρα του λάου και έχουν εμπνευστεί από τους αγώνες τους.
Όμως, η πραγματική επιτάχυνση των οικονομικών, πολιτιστικών, εκπαιδευτικών, ερευνητικών ανταλλαγών και του τουρισμού πραγματοποιήθηκε μόλις τα τελευταία χρόνια, με την ανάπτυξη της διμερούς στρατηγικής εταιρικής μας σχέσης και στη συνέχεια με την ανάπτυξη της πρωτοβουλίας Belt and Road.
Η πρωτοβουλία αυτή βασίζεται στην ανάπτυξη έργων υποδομής και συνδεσιμότητας που φέρνουν πιο κοντά την Ευρώπη και την Ασία καθώς και άλλα μέρη του κόσμου.
Αν όμως παραμείνει μόνο μια σειρά έργων δεν θα εκπληρώσει το όραμα στο οποίο βασίζεται. Δεν θα είναι ένας ζωντανός Δρόμος του Μεταξιού του 21ου αιώνα.
Η πρωτοβουλία Belt and Road μας προσφέρει μια αξιοθαύμαστη πλατφόρμα με την οποία θα μπορούμε να συνδέουμε πρωτοβουλίες που ενισχύουν την επαφή μεταξύ των λαών και πιστεύω ότι πρέπει να κάνουμε πλήρη χρήση της.
Λίγες ημέρες πριν, με τη στενή συνεργασία της Κίνας, φιλοξενήσαμε το πρώτο «Φόρουμ Αρχαίων Πολιτισμών» στην Αθήνα, υπογραμμίζοντας τη σημασία που έχει αυτή η μορφή διαλόγου για την παγκόσμια και περιφερειακή συνεργασία και ανάπτυξη.
Το 2017 θα είναι το Έτος Πολιτιστικών Ανταλλαγών Ελλάδας-Κίνας με πολλές προγραμματισμένες εκδηλώσεις στο πλαίσιο συνεργασίας μουσείων και ανταλλαγής έργων τέχνης και εκθέσεων, μεταφράσεων λογοτεχνικών έργων και συμπαραγωγής ταινιών και εκθέσεων βιβλίου.
Επιπλέον, εργαζόμαστε πολύ στενά για να ενισχύσουμε τις εκπαιδευτικές και ακαδημαϊκές ανταλλαγές και, φυσικά, τον τουρισμό.
Ιδιαίτερα στον τουρισμό, αλλά και στον πολιτισμό, διερευνάμε τη δυνατότητα περαιτέρω συνεργασίας με την Κίνα μέσω της διμερούς αλλά και τριμερούς συνεργασίας μας με άλλες χώρες της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων.
Σε γενικές γραμμές, πιστεύω ακράδαντα ότι η πρωτοβουλία Belt and Road χρειάζεται μια μεγάλης κλίμακας έργων συνεργασίας μεταξύ των λαών μας για να εκπληρώσει το όραμά της.
Ένα όραμα που πρέπει να σχεδιαστεί από την κορυφή προς τα κάτω αλλά να χτιστεί από τα κάτω.
Εχθές συμμετείχα στο φόρουμ συνεργασίας ελληνικών και κινεζικών πόλεων και ήδη ξεκινούμε με σημαντικές πολιτιστικές, τουριστικές και οικονομικές ανταλλαγές σε αυτό το πλαίσιο.
Παρέμβαση του Πρωθυπουργού στη Στρογγυλή Τράπεζα Αρχηγών Κρατών και Κυβερνήσεων: «Συνεργασία συνδεσιμότητας για διασυνδεδεμένη ανάπτυξη»
Αξιότιμοι Αρχηγοί Κρατών, Κυβερνήσεων και Διεθνών Οργανισμών, Κυρίες και κύριοι,
σε ένα περιβάλλον σοβαρών, κοινών οικονομικών προκλήσεων και γεωπολιτικών κινδύνων, οι συλλογικές και πολυμερείς πολιτικές απαντήσεις καθίστανται ολοένα και πιο αναγκαίες.
Σε αυτήν την κρίσιμη ιστορική στιγμή, η πρωτοβουλία Belt and Road παρουσιάζει ένα νέο όραμα για το πώς θα ανταποκριθούμε στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε.
Δημιουργεί μια μοναδική πλατφόρμα που συνδυάζει τα μοντέλα της βιομηχανικής και της ψηφιακής εποχής: υποδομές και συνδεσιμότητα.
Είμαι μηχανικός. Δεν είμαι διπλωμάτης, στρατιωτικός ή νομικός. Γνωρίζω πόσο σημαντικοί είναι οι παγκόσμιοι και εθνικοί, διπλωματικοί, νομικοί θεσμοί καθώς και οι θεσμοί ασφαλείας. Αλλά γνωρίζω, επίσης, ότι η επαναστατική αλλαγή και η οικονομική ανάπτυξη μπορούν να πραγματοποιηθούν μόνο μέσω του οράματος, του σχεδιασμού και της τεχνολογίας.
Και στην εποχή μας αυτό σημαίνει ενίσχυση της συνδεσιμότητας με την ανάπτυξη υποδομών: Με την ανάπτυξη σύγχρονων, αποτελεσματικών συστημάτων, δικτύων και συνεργιών στις μεταφορές, την ενέργεια, το εμπόριο, τις τηλεπικοινωνίες, τον πολιτισμό και τον τουρισμό.
Στην Ελλάδα, βγαίνουμε από τις βαθιές κρίσεις που αντιμετωπίσαμε, αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε στο έπακρο τη μοναδική γεωγραφική μας θέση και το αξιοθαύμαστο ανθρώπινο κεφάλαιο μας. Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε σε μια βιώσιμη ανάπτυξη χωρίς αποκλεισμούς.
Ως παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα της ναυτιλίας και του τουρισμού, στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, η Ελλάδα στοχεύει να γίνει ένας κρίσιμος περιφερειακός κόμβος στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας, του εμπορίου, των τηλεπικοινωνιών, του πολιτισμού και του τουρισμού.
Καθώς προχωρούμε προς αυτή την κατεύθυνση, ανακαλύπτουμε ότι το όραμά μας δεν είναι μόνο συμβατό με την Πρωτοβουλία Belt and Road αλλά καθίσταται και διασυνδεδεμένο με αυτή.
Στον τομέα της ανάπτυξης των μεταφορών και των υποδομών: Το λιμάνι του Πειραιά αποτελεί ζωτικό στοιχείο της πρωτοβουλίας, δεδομένου ότι ήδη λειτουργεί ως σημαντικός σύνδεσμος μεταξύ της Ασίας, της Ευρώπης και της Αφρικής και είναι σε θέση να αποτελέσει το σημαντικότερο τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Οι προοπτικές είναι πολύ ελπιδοφόρες για νέες σιδηροδρομικές γραμμές υψηλής ταχύτητας από τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη ή για την σύνδεση της Τουρκίας με την Αδριατική. Επιπλέον, η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο του China-Europe Land Sea Express Route και του EU TEN-T Core Network Orient/East-Med Corridor.
Η συγκρότηση συστάδων (clusters) βιομηχανίας, συναρμολόγησης και εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) σε αυτόν τον διάδρομο θα ενισχύσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της οικονομικής ζώνης του «Δρόμου του Μεταξιού». Επιπλέον, η δημιουργία κέντρων έρευνας και ανάπτυξης και μονάδων ανάπτυξης λογισμικού στην Ελλάδα θα μπορούσε να εξυπηρετήσει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της πρωτοβουλίας «Ζώνης και Δρόμος». Ταυτόχρονα, ένα ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο στην Ανατολική Μεσόγειο, αποτελούμενο από τα υπάρχοντα ελληνικά ναυπηγεία, θα υποστήριζε περαιτέρω τις θαλάσσιες μεταφορές στον Δρόμο του Μεταξιού.
Στον τομέα της ενέργειας: Η κατασκευή του Δια-Αδριατικού Aγωγού (TAP) που εγκαινιάστηκε τον περασμένο Μάιο, θα επιτρέψει τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στις ευρωπαϊκές αγορές και στους καταναλωτές, επίσης μέσω του Κάθετου Διαδρόμου.
Ταυτόχρονα, συζητάμε την ανάπτυξη νέων οδών μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο, τη Ρωσία και τη Μέση Ανατολή, και μέσω των εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα ή την κατασκευή πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη.
Στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, η Ελλάδα θεωρεί μεγάλης σημασίας τη διασύνδεση Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης και Αττικής με το υποβρύχιο καλώδιο μέσω της γραμμής διασύνδεσης EuroAsia, δημιουργώντας έτσι μια σταθερή σχέση μεταξύ των απομονωμένων αγορών ενέργειας του Ισραήλ και της Κύπρου με την αγορά της ΕΕ. Και πιστεύουμε ακράδαντα ότι η Κίνα μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτό το έργο.
Στον τομέα των τηλεπικοινωνίων προχωράμε με ταχύ ρυθμό σε νέες επενδύσεις σε δίκτυα οπτικών ινών, όπως με συμφωνία που υπογράφτηκε χθες μεταξύ της Forthnet και της ZTE.
Για να επανέλθω στο πρώτο ζήτημα, για εμάς είναι σαφές ότι η πρωτοβουλία Belt and Road, η οποία αναπτύσσεται με βάση ένα διεθνές πλαίσιο βασισμένο σε κανόνες και διαφάνεια, δεν προβάλλει μόνο ένα νέο όραμα αλληλεξαρτώμενης ανάπτυξης, μέσω της ενίσχυσης των έργων συνδεσιμότητας και υποδομής. Δημιουργεί μια νέα πλατφόρμα συνεργασίας και διαλόγου.
Για αυτόν τον λόγο πιστεύω ότι το φόρουμ αυτό πρέπει να πραγματοποιηθεί ξανά – ίσως το επόμενο έτος – και να διοργανώνεται τακτικά. Με αυτό τον τρόπο το φόρουμ θα υλοποιήσει τις μεγάλες δυνατότητες που διαθέτει η Πρωτοβουλία Belt and Road προς όφελος του παγκόσμιου και περιφερειακού διάλογου και της ανάπτυξης.
Σας ευχαριστώ πολύ.