«Το παρόν σχέδιο νόμου αποτελεί προϊόν συστηματικής επεξεργασίας των Επιτελείων, αλλά και της πολιτικής βούλησης που έχουμε, να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες, αδικίες και αστοχίες και να εξασφαλιστεί η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων της πατρίδας μας» επισήμανε μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας Παναγιώτης Ρήγας μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου του υπουργείου με τίτλο «'Ρυθμίσεις Μέριμνας Προσωπικού Ενόπλων Δυνάμεων, Στρατολογίας, Στρατιωτικής Δικαιοσύνης και άλλες Διατάξεις».'
Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει «προβλήματα γνωστά, για τα οποία τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων συζητούν μεταξύ τους εδώ και χρόνια, περιμένοντας τη λύση. Ήταν θέματα για τα οποία το προσωπικό είχε πάρει διαβεβαιώσεις, από την κα Γεννηματά για παράδειγμα, την περίοδο που διετέλεσε ΑΝΥΕΘΑ, πως θα δοθεί λύση, χωρίς όμως κανείς να κάνει κάτι μέχρι σήμερα», παρατήρησε.
«Θα περίμενε κανείς, οι ρυθμίσεις να μην θεωρούνται «αριστερές ιδεοληψίες» ή προσπάθεια 'διάλυσης των Ενόπλων Δυνάμεων'. Πολλώ δε μάλλον, από τη στιγμή που αφορούν τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας, που όλοι συμφωνούμε πως θα πρέπει να τις αφήσουμε μακριά από κομματικές σκοπιμότητες και άγονες πολιτικές αντιπαραθέσεις, καθόσον οι σκοποί που εξυπηρετούνται από αυτές είναι εθνικοί» σημείωσε ο κ. Ρήγας και συνέχισε: «Αντ' αυτού, η Νέα Δημοκρατία επέλεξε τον γνωστό εδώ και τέσσερα δρόμο της γενικόλογης καταστροφολογίας και της πλήρους ισοπέδωσης, διανθισμένο με κορώνες και υποσχέσεις ότι 'αυτός ο νόμος θα καταργηθεί στο σύνολό του' μόλις η ΝΔ έρθει στην εξουσία. Ας είναι λοιπόν ήσυχα τα στελέχη που υπηρετούν την πολύ σοβαρή υπόθεση της Εθνικής άμυνας στη χώρα μας. Τα επόμενα τέσσερα τουλάχιστον χρόνια, δεν υπάρχει κίνδυνος κατάργησης των διατάξεων που νομοθετούμε σήμερα, επενδύοντας στο έμψυχο δυναμικό των Ενόπλων Δυνάμεων».
Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, όπως είπε ο κ. Ρήγας είναι
1ον. Η δυνατότητα νομικής υποστήριξης στα στελέχη και οπλίτες των ενόπλων δυνάμεων, από λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κατά τις δίκες σε ποινικά δικαστήρια, για αδικήματα που τους αποδίδονται ότι τέλεσαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους.
2ον. Η σύσταση, για πρώτη φορά στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων, γραφείων Νομικής Προστασίας Στελεχών, στα οποία μπορούν να προσφεύγουν τα στελέχη σε περιπτώσεις που θίγονται τα δικαιώματά τους από τυχόν πράξεις κακοδιοίκησης ή παραλείψεις των οργάνων της υπηρεσίας.
3ον. Η πρόβλεψη για μειωμένο ωράριο εργασίας για τα στελέχη που έχουν ή επιμελούνται τέκνο ή άτομο με αναπηρία 50% που πάσχει από σακχαρώδη διαβήτη τύπου Α.
4ον. Η δυνατότητα να υπηρετήσουν σε τόπο προτίμησης τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας ή αναπηρίας ή πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη οι ίδιοι ή πρόσωπα της οικογένειάς τους,
5ον. Η πρόνοια, για περιπτώσεις σπουδαστών, τόσο της σχολής Ικάρων όσο και άλλων στρατιωτικών σχολών, που έρχονται κατά τη διάρκεια της φοίτησης τους, αντιμέτωποι με προβλήματα υγείας, ώστε να μην είναι αυτονόητη και αυτοδίκαιη η αποπομπή τους γι' αυτό, αλλά, να τους παρέχεται η δυνατότητα παραμονής στις Ένοπλες Δυνάμεις,
6ον. Η δυνατότητα να υπηρετήσουν σε τόπο προτίμησης τους τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων με τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες.
7ον. Η πρόβλεψη, ώστε, τα εφάπαξ ποσά που καταβλήθηκαν αναδρομικά κατά το έτος 2018 προς αποκατάσταση παλαιότερων αδικιών, να εξαιρούνται από το εισόδημα και να μην καθίστανται πρόσχωμα στην καταβολή πάσης φύσεως κοινωνικών επιδομάτων και παροχών, που συνδέονται με εισοδηματικά κριτήρια. Μια ρύθμιση, που αφορά όλους τους αμειβόμενους με ειδικά μισθολόγια, σώματα ασφαλείας, μουσικούς, ιατρικό προσωπικό κ.λπ.,
8ον. Η βαθμολογική εξέλιξη των ΕΜΘ (Εθελοντές Μακράς θητείας) μέχρι το βαθμό του
Π. Ρήγας: Το ν/σ αντιμετωπίζει δυσλειτουργίες και αδικίες και εξασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων
Ανθυπολοχαγού και αντίστοιχη απονομή αποστρατευτικού βαθμού Υπολοχαγού και η δυνατότητα παραμονής τους ως ΕΟΘ (Εκτός Οργανικής Θέσης), διασφαλίζοντας έτσι σε αυτούς τη δυνατότητα θεμελίωσης δικαιώματος πλήρους σύνταξης,
9ον. Η κάλυψη των ανασφάλιστων δικαιούχων, για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στα στρατιωτικά νοσοκομεία,
10ον. Για όλα τα παιδιά τρίτεκνης οικογένειας μειωμένη θητεία, στους 8 μήνες για Στρατό Ξηράς και στους 9 μήνες για Πολεμικό Ναυτικό και Πολεμική Αεροπορία. Για όλα τα παιδιά πολύτεκνης οικογένειας μειωμένη θητεία 6 μηνών,
11ον. Η δυνατότητα που παρέχεται στους ανυπότακτους να τακτοποιήσουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις χωρίς επιπλέον επιβαρύνσεις εφόσον καταταγούν μέχρι το τέλος του 2020,
12ον Για τους αντιρρησίες συνείδησης στο πλαίσιο αποκατάστασης της αρχής της ισότητας και της ισονομίας:
- μειώνεται το όριο ηλικίας για την εξαγορά της εναλλακτικής υπηρεσίας από το 35 έτος στο 33 έτος αφού προηγουμένως κάνουν εναλλακτική υπηρεσία 20 ημερών,
- εξισώνεται η διάρκεια της εναλλακτικής θητείας των αντιρρησιών με τον μέγιστο χρόνο πραγματικής στρατιωτικής θητείας των οπλιτών και ρυθμίζεται στο ίδιο χρονικό διάστημα με τη ένοπλη θητεία των 12 μηνών
- η επιτροπή που εξετάζει τα αιτήματα ένταξης στην εναλλακτική θητεία, αποκτά πλειοψηφία πανεπιστημιακών καθώς προηγείται η έκδοση ιατρικής γνωμάτευσης από την αρμόδια επιτροπή απαλλαγών, άρα ποιο νόημα είχε η παρουσία ενός υγειονομικού αξιωματικού στην ειδική επιτροπή όπως είπε ο κ. Ρήγας,
13ον. Η πρόβλεψη, για την ένταξη των στρατιωτικών σχολών, στο σύστημα μεταγραφών φοιτητών αδελφών που φοιτούν σε διαφορετικές πόλεις,
14ον. Η προσθήκη στα διατηρούμενα επιδόματα της αποζημίωσης eurocontrol, που αφορά το πολιτικό προσωπικό της ΕΜΥ,
15ον. Η πρόβλεψη ειδικού ποσοστού, καθ' υπέρβαση του συνολικού αριθμού των εισακτέων, για τους υποψήφιους σπουδαστές των Στρατιωτικών Σχολών που προέρχονται από τις περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 και τις πλημμύρες της 15ης Νοεμβρίου 2017,
16ον. Η έκδοση σύγχρονων δελτίων ταυτοτήτων για το στρατιωτικό προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να χρησιμεύσει σαν ταξιδιωτικό έγγραφο και
17ον. Η μέριμνα για τα επιδόματα κινδύνου και αναπηρίας, που λαμβάνουν τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.