Λόγω εργασιών συντήρησης των συστημάτων του Ειδησεογραφικό Πρακτορείο    www.vouli.net, θα υπάρξει διακοπή στις υπηρεσίες. Ευχαριστούμε για την κατανόησή σας. * Ειδησεογραφικό Πρακτορείο _ www.vouli.net _ από το 1980 * Hellenic Cypriot * Hellenic Cypriot Press Agency * Κυβέρνηση www.vouli.net * Κυβέρνηση * Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης Ι.Ι. Μάγερ * Κυβέρνηση * Υπουργεία * Κυβερνητικός Εκπρόσωπος * Κόμματα * Βουλευτές * Κοινοβουλευτικές Ομάδες *_ Κύπρος * Κυβέρνηση * Κόμματα * Ε.Ε. * Ορθοδοξία * voulinet_politics * Παιδεία * Πολιτισμός * Περιφέρειες * Δήμοι * Τουρισμός * Βουλή * Economy * Business * Ανάρτηση των δελτίων τύπου σε 24ωρη βάση, καθώς και φωτογραφιών για την προβολή στα Μ.Μ.Ε.

4.8.17

Συνέντευξη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη

Συνέντευξη Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστου Σπίρτζη
στην εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού «ΚΟΝΤRΑ»

«Επί του Πιεστηρίου»


(03 – 08 – 2017)


ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Επί του πιεστηρίου» και πάλι μαζί κυρίες και κύριοι κοντά μας είναι ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης. Καλησπέρα κ. Σπίρτζη, ευχαριστούμε θερμά που είστε κοντά μας απόψε.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να είστε καλά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν, από πού να ξεκινήσουμε!
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Είναι πάρα πολλά τα θέματα …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είχατε και εγκαίνια σήμερα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι εγκαίνια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εγκαίνια με την έννοια ότι παραδόθηκε άλλο ένα κομμάτι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Παραδόθηκε το τελευταίο κομμάτι της Ιονίας, εγκαίνια θα γίνουν στις αρχές Σεπτέμβρη που μπαίνει η παραχώρηση στη φάση της λειτουργίας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Παρουσία του Πρωθυπουργού από ό,τι διάβασα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο Πρωθυπουργός θα κάνει τα εγκαίνια.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Αυτό πόσα χρόνια γινόταν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από το 2006.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Γιατί κράτησε τόσο καιρό; Ελλείψει χρημάτων ή σχεδιασμού;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι κ. Κουρή είναι ένας δρόμος που είχε ελλιπέστατο σχεδιασμό και ακόμη αν θέλετε τη γνώμη μου δεν έχει ολοκληρωθεί, έχουμε πολύ δουλειά. Δεν μπορεί σε ένα τέτοιο οδικό έργο να μην έχει προβλεφθεί η σύνδεση με τα δυο μεγάλα αστικά κέντρα της δυτικής Ελλάδας, ούτε με το Αγρίνιο ούτε με την Πρέβεζα ή με άλλες περιοχές.
Και βέβαια υπήρχαν πολύ μεγάλες παθογένειες. Όταν παραλάβαμε το έργο ήταν υλοποιήσιμο σε ποσοστό λιγότερο από το 50%, ήταν περίπου 43%, εκκρεμούσαν πολύ μεγάλα κομμάτια απαλλοτριώσεων.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Όταν ξεκινάει ένας δρόμος, δεν έχει προηγηθεί ποια κομμάτια θα απαλλοτριωθούν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έπρεπε να είχε προηγηθεί. Αυτό θεσμοθετήθηκε πέρσι τον Αύγουστο από εμάς, ότι κανένα έργο δεν μπορεί να δημοπρατηθεί και να ξεκινήσει, αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, αν δεν υπάρχουν μελέτες εφαρμογής, αν δεν έχουν γίνει οι πρόδρομες εργασίες, οι αρχαιολογικές εργασίες.
Αυτό ζούσαμε τόσα χρόνια και εκεί έχει πολύ μεγάλη ευθύνη η Νέα Δημοκρατία που δημοπράτησε αυτά τα έργα και όσοι κυβέρνησαν στη συνέχεια και δεν φρόντισαν να ολοκληρώσουν αυτές τις εκκρεμότητες.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Εσείς ως Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου δεν πιέζατε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βέβαια! Και ποιος μας άκουγε;
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Δημοκρατικά Κόμματα το ΠΑΣΟΚ …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εγώ προερχόμουν ξέρετε κιόλας από το ΠΑΣΟΚ. Ποιος άκουγε;
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Προσωπικότητες, ο Κουλουμπής …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο Κουλουμπής ήταν στη δεκαετία του ’80 και είχε κάνει αρκετά μεγάλο έργο όπως και ο Αντώνης Τρίτσης, όπως ο Κώστας Λαλιώτης εγώ δεν θέλω να μηδενίσω κανέναν από εκεί και πέρα θεσμικό έργο που να δίνει μια άλλη πνοή στα δημόσια έργα, να μην πληρώνει ο ελληνικός λαός δισεκατομμύρια χωρίς λόγο σε απαλλοτριώσεις και σε έργα που δεν μπορούν να γίνουν, έδωσε αυτή η Κυβέρνηση με τις θεσμικές αλλαγές που έγιναν τον Αύγουστο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και που πήγαιναν τα λεφτά αυτά κ. Υπουργέ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πήγαιναν σε διεκδικήσεις από τους εργολάβους ή από τους παραχωρησιούχους, ένα μέρος απόλυτα λογικό, ένα άλλο μέρος όχι, για τον εξής απλό λόγο: ότι όταν έχεις εγκατεστημένο ένα εργοτάξιο ή πολλά εργοτάξια και δεν υπάρχει πεδίο να προχωρήσουν τα έργα, είναι απόλυτα λογικό τα μηχανήματα, το εργατικό δυναμικό που απασχολείται, να πληρώνεται γι' αυτές τις καθυστερήσεις.
Και σε αυτό όμως σα χώρα δεν είχαμε συστήματα που να ελέγχουν ποια μηχανήματα ήταν σε κάθε έργο άρα να αποζημιώνονται τα αντίστοιχα μηχανήματα.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Τα μετέφεραν από τη μια μέρα στην άλλη, αλλού;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό το έκαναν και στα εγκαίνια που έκανε ο κ. Σαμαράς με τον κ. Βενιζέλο, όπως θυμάστε. Μετέφεραν μηχανήματα από τη μια περιοχή στην άλλη και έκαναν εγκαίνια. Είναι παρελθόν αυτά για τη χώρα και για τα δημόσια έργα.
Οι τομές που έχουν γίνει είναι πολύ μεγάλες. Παραδείγματος χάριν εκτός από αυτό που είπαμε πριν, δεν μπορεί πλέον να δοθεί μια απ' ευθείας ανάθεση σε όποιον θέλει ο Υπουργός, ο Περιφερειάρχης ή ο Δήμαρχος, υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα κληρώσεων με απόλυτη διαφάνεια. Είναι κάτι μάλιστα που μας κατήγγειλε η ΚΕΔΕ και μέρος των Δημάρχων.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Και μικρό ποσό δεν μπορεί να κάνει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Κάνει μια εκδήλωση ενδιαφέροντος η δημόσια Αρχή, φτιάχνει ένα πίνακα, υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα κληρώσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και μετά γίνεται κανονικά τυχαία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Και γίνεται κανονικά και αυτόματα, ακριβώς. Και κάθε ένας που αναλαμβάνει μια τέτοια ανάθεση στη συνέχεια βγαίνει από την κληρωτίδα, για να υπάρχει και μεγάλη διασπορά.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Περίπου δυόμιση χρόνια που είστε είτε σαν αναπληρωτής Υπουργός και τώρα σαν Υπουργός, ποια έργα έχουν ολοκληρωθεί; Ποια έργα γράφετε θετικά στην ατζέντα σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν ολοκληρωθεί τα μεγάλα έργα παραχώρησης οι πέντε αυτοκινητόδρομοι, ξεκόλλησε και αυτό ήταν ακόμη πιο δύσκολο …
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Η παραχώρηση έχει ωφελήσει από πλευράς οικονομικής εκμετάλλευσης;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε να σας πω την άποψή μου. Θεωρώ ότι το σύστημα των παραχωρήσεων και των συμπράξεων Δημοσίου και ιδιωτικό τομέα είναι ένα σύστημα που σε εποχές σαν κι αυτές που διανύουμε, μπορεί να αποδώσει. Αρκεί να λαμβάνεται υπόψη στο σχεδιασμό και στη συνέχεια στην κοστολόγηση, η κοινωνία.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Η παραχώρηση Υπουργέ αναλαμβάνει και το κόστος του έργου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αναλαμβάνει ένα μεγάλο ποσοστό του έργου, αναλαμβάνει τη συντήρηση, τη λειτουργία και επομένως παίρνει και τα έσοδα από τα διόδια.
Όμως δεν γίνεται να βλέπεις τεχνοκρατικά μόνο αυτό το θέμα και να μην το βλέπεις από την τιμή, τι ύψους είναι τα διόδια, μπορεί να τα χρησιμοποιήσει ο πολίτης; Ποιοι πολίτες πρέπει να έχουν απαλλαγή;
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Αυτά τα υπάρχοντα που ζούμε τώρα θα μειωθούν;
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και αυτό το αναλογικό σύστημα που έχετε πει από πότε θα ξεκινήσει;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα διόδια που υπάρχουν, ο στόχος που έχουμε εμείς είναι να ξηλωθούν, κ. Κουρή.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Εντελώς δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εντελώς να ξηλωθούν.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Να μην υπάρχουν διόδια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να μην υπάρχουν διόδια...
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Και τα έσοδα που θέλετε για τη συντήρηση του δρόμου ή για να κατασκευάσετε καινούργια έργα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα γίνει ένα ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα διοδίων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό πότε μπορεί να γίνει όμως κ. Υπουργέ; Θέλω να πω άμεσα ή το λέμε σαν …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι θα γίνει άμεσα. Ο διαγωνισμός θα γίνει από το Υπουργείο για όλους τους αυτοκινητόδρομους, είτε είναι ιδιωτικοί.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Δηλαδή την ώρα που μπαίνει το αυτοκίνητο στο δρόμο …;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα καταγράφεται και θα χρεώνεται ανάλογα με το σημείο που βγαίνει από τον αυτοκινητόδρομο. Αυτό είναι ένα σύστημα το οποίο θα επιτρέψει να μπορούμε να έχουμε πάρα πολλά έσοδα στους αυτοκινητόδρομους και τους δημόσιους και αυτούς που εκμεταλλεύονται ιδιώτες από τα βαριά οχήματα κυρίως, από τα ξένα βαριά οχήματα, που σήμερα διέρχονται τη χώρα τις περισσότερες φορές μέσα από οικισμούς, μέσα από δρόμους που δεν έχουν διόδια αυξάνοντας την επικινδυνότητα για τους κατοίκους και τους διερχόμενους.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Και αυτά θα μπορεί να τα ελέγχετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Όταν θα περνάει μέσα από …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι πάρα πολύ εύκολο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα λειτουργούμε στα πρότυπα των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μιας κανονικής ευρωπαϊκής χώρας και μάλιστα προηγμένης. Θεωρούμε ότι ο διαγωνισμός θα γίνει μέχρι τέλος του χρόνου και μέσα στο ’18 η πλειοψηφία των αυτοκινητοδρόμων θα έχει ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μέσα στο ’18, λέτε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μάλιστα.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Δηλαδή όλοι οι δρόμοι εκτός από τους γνωστούς δρόμους Αττική Οδός …;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όλοι οι δρόμοι θα έχουν αυτό το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα, όλοι. Και στη συνέχεια θέλουμε να προχωρήσουμε προκειμένου να επαναδιαπραγματευτούμε κάποια πράγματα που υπάρχουν στις συμβάσεις και να μπορέσουμε να έχουμε χαμηλότερη χρέωση ανά χιλιόμετρο στους πολίτες. Να δούμε ποιες κατηγορίες πολιτών, περισσότερες από αυτές που συμφωνήσαμε ήδη, χρειάζονται να έχουν μια ειδική περαιτέρω τιμολογιακή εκπτωτική πολιτική. Έχουμε ήδη συμφωνήσει για ειδικές κατηγορίες για τους μόνιμους κατοίκους στην Αθήνα παραδείγματος χάριν των Δήμων Αχαρνών, του Δήμου Κηφισιάς, του Δήμου Διονύσου, του Δήμου Ωρωπού που υποφέρουν οι άνθρωποι και έχουν μέσα στο Δήμο τους …
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Δηλαδή ουσιαστικά μήπως θα ήταν χαράτσια κι αυτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κύριε Κουρή η Νέα Δημοκρατία έκανε κάτι το οποίο κατά τη γνώμη μου ούτε αναπτυξιακό είναι, δεν είναι ο τομέας που δρούσε αντικοινωνικά, ούτε λογικό. Για να χρηματοδοτήσει δυο αυτοκινητόδρομους παρέδωσε στην ίδια σύμβαση κομμάτια δημοσίων δρόμων, προς εκμετάλλευση.
Και μάλιστα κομμάτια που έχουν πολύ μεγάλη κίνηση, που μπορεί να χαρακτηριστούν κάποια από αυτά ότι είναι μέσα στον αστικό ιστό, δεν είχε καμία πρόβλεψη ότι ο κάτοικος ενός Δήμου θα μπορεί να μετακινείται μέσα στο Δήμο του ελεύθερα, ούτε αυτό δεν είχε προβλέψει. Ο Δήμος Ωρωπού είχε επτά διόδια συν τα μετωπικά, οκτώ.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Αυτό το σύστημα που λέτε το ηλεκτρονικό εγώ κατάλαβα ότι θα είναι ….
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ανεξαρτήτως του συστήματος οι κάτοικοι ενός Δήμου πρέπει να διέρχονται ελεύθερα στο Δήμο. Αν μη τι άλλο να είχαν προβλέψει εναλλακτικές οδεύσεις. Ούτε αυτό δεν είχε γίνει.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Αυτό το ηλεκτρονικό σύστημα που σκέφτεστε σε ποιους δρόμους δηλαδή θα είναι η πληρωμή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα είναι στις εθνικές οδούς, στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Όχι δηλαδή στους Δήμους.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Οι μεγάλες νταλίκες που τώρα δεν περνάνε από …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Οι μεγάλες νταλίκες από την επόμενη εβδομάδα που θα εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση, έχουμε ήδη προχωρήσει στη νομοθέτηση αυτού που θα σας πω τώρα, δεν θα μπορούν να διέρχονται από άλλους δρόμους, εκτός κι αν έχουν δελτίο αποστολής, εκτός αν έχουν έργο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αν πρέπει να παραδώσουν κάτι.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν μπορεί δηλαδή όπως ανεβαίνουν την εθνική οδό στο κόμβο του Αγίου Στεφάνου ή της Βαρυμπόμπης να βλέπουμε 3-4 χιλιόμετρα νταλίκες για να μην πληρώσουν διόδια και να πληρώνουν τα μικρά οχήματα των πολιτών και αυτό γίνεται σε όλη την Ελλάδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσουμε τι γίνεται με τον Ε65 γιατί ρωτάει και ο κόσμος. Πότε τελειώνει; Πότε θα δοθεί στην κυκλοφορία; Ξεκινάει από τη Λαμία –λέει εδώ μια κυρία- και φτάνει στον κόμβο της Ανάβρας.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μακάρι να ξεκινούσε από Λαμία.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έτσι λέει εδώ η κυρία, να μας πείτε εσείς από πού ξεκινάει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας πω. Τον Ε65 έχουμε μια από τις μεγάλες διεθνείς πρωτοτυπίες που κληρονομήσαμε, ενώ στην αρχική σύμβαση παραχώρησης υπήρχε ένας δρόμος που ξεκινούσε από την Αθηνών – Θεσσαλονίκης στο ύψος της Λαμίας και τελείωνε στην Εγνατία Οδό, αφαιρέθηκε η αρχή και το τέλος του και έχουμε κάνει μόνο το μεσαίο τμήμα.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Ο λόγος που αφαιρέθηκε η αρχή και το τέλος;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τεχνοοικονομικός. Δεν έκαναν όμως την αρχή, που είναι και το δύσκολο κομμάτι του έργου, δεν έκαναν ούτε το τέλος. Έγινε το μεσαίο. Ήταν μια γέφυρα στη Σαχάρα! Είναι η αντίληψη που είχαν οι προηγούμενες Κυβερνήσεις για τα έργα. Γι' αυτό λέμε ότι έκαναν έργα για τα έργα και όχι έργα για τους πολίτες.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Εγώ όμως επιμένω: το Τεχνικό Επιμελητήριο δεν επαναστατούσε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, τα είχαμε πει αυτά. Είναι εγκληματικό αυτό που έγινε όχι μόνο στον Ε65 και στην Ολυμπία που αφαιρέθηκε μεγάλο κομμάτι του έργου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τελικά πότε περιμένουμε ο Ε65 ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ε65 περιμένουμε μέσα στη χρονιά, έχουμε ολοκληρώσει τη διαδικασία με τις Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το νότιο τμήμα, ελπίζουμε να πάρουμε την έγκριση αν δεν έχει κάποια άλλη καθυστέρηση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους πρώτους μήνες του φθινοπώρου. Άρα μέσα στο χρόνο μπορούμε να έχουμε εγκατάσταση εργοταξίου και ολοκληρώνουμε τη διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να προχωρήσουμε στη διαδικασία για το βόρειο τμήμα του Ε65.
Το ίδιο γίνεται και για το Πάτρα – Πύργος έχουν ολοκληρωθεί οι επτά διαγωνιστικές διαδικασίες από τα οκτώ τμήματα, τον Σεπτέμβρη θα ολοκληρωθεί και το όγδοο. Επίσης έχει υπάρξει η αντίστοιχη διαδικασία και η μελέτη βιωσιμότητας και περιμένουμε την έγκριση του μεγάλου έργου.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Τα λεφτά θα είναι …
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το Πάτρα – Πύργος θα είναι από το ΕΣΠΑ, δεν θα είναι παραχώρηση. Το Ε65 θα είναι το νότιο τμήμα από το 5ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 2014-2020 και το βόρειο τμήμα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
O Ε65 τα δυο τμήματα και το βόρειο και το νότιο επί της ουσίας δεν θα ανήκουν στην παραχώρηση, θα τα λειτουργεί η παραχώρηση αλλά θα είναι δημόσιοι αυτοκινητόδρομοι. Και ο στόχος που έχουμε είναι οι δημόσιοι αυτοκινητόδρομοι να έχουν μια τέτοια τιμολογιακή πολιτική, γι' αυτό κάναμε και την αντίστοιχη Αρχή, που και να μπορούν να τους χρησιμοποιούν οι πολίτες, αλλά να ρίχνουν το μέσο όρο του διόδου σε όλη την Ελλάδα.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να πάμε, συν τη διαπραγμάτευση που θα κάνουμε με τις Τράπεζες και τους παραχωρησιούχους για να μειώσουμε το ύψος των διοδίων.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Εσείς ζητάτε δηλαδή μείωση των διοδίων;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως.
Μ. ΚΟΥΡΗΣ: Το δέχονται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, το μέλημά μας ήταν να πιέσουμε τους παραχωρησιούχους να ολοκληρωθούν τα έργα. Όσο μπορέσουμε αυτό το κάναμε και πιστεύω ότι είναι πολύ μεγάλες οι επιτυχίες που είχαμε σε αυτό τον τομέα για την εξαίρεση συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων και περιοχών, αλλά και για να μπει το ηλεκτρονικό αναλογικό σύστημα, να εξαιρεθούν οι συμπολίτες μας με ειδικά προβλήματα, να μπορούν να διέρχονται ελεύθερα. Δεν τα είχαμε όλα αυτά.
M. KOYΡΗΣ: Για πόσα χρόνια είναι η εκμετάλλευση της Αττικής Οδού;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τελειώνει το ’24.
M. KOYΡΗΣ: Υπάρχει στο σχεδιασμό επέκταση της Αττικής Οδού;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, όχι μία. Στο σχεδιασμό υπάρχει η επέκταση της Αττικής Οδού στη Δυτική Αθήνα, η επέκταση της Κύμης για να βγει στην εθνική οδό, η επέκταση για Ραφήνα μαζί με προαστιακό, η επέκταση από την Κατεχάκη μέχρι τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω σήραγγας.
M. KOYΡΗΣ: Πόσα χρόνια θα πάρουν αυτές οι επεκτάσεις;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τον τρόπο που έχουμε θεσμοθετήσει τώρα, το να γίνουν τα έργα, πιστεύω ότι από την ημέρα που θα ξεκινήσουν, μέσα σε μια τριετία θα έχουν ολοκληρωθεί. Γιατί προβλέπεται να έχουν ολοκληρωθεί πριν ξεκινήσουν τα έργα οι απαλλοτριώσεις, η μεταφορά των δικτύων κοινής ωφέλειας και όλες οι υπόλοιπες εργασίες που έχουν καθυστερήσει.
M. KOYΡΗΣ: Η διαδικασία των απαλλοτριώσεων έχετε βρει τρόπο να είναι πιο σύντομη;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως. Εντάσσονται για τόσο μεγάλα έργα και για μικρότερα που είναι εθνικής σημασίας, σε ειδική διαδικασία που υπήρχε στη νομοθεσία και με το άρθρο 7α.
M. KOYΡΗΣ: Υπάρχει ο μηχανισμός;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει ο μηχανισμός. Να σας πω τί δεν υπάρχει; Δεν υπάρχει ο σεβασμός των δικαστών στο νόμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί το λέτε αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί υπάρχουν αρκετοί δικαστές, κυρίως στην Περιφέρεια που δε σέβονται το νόμο, δεν προχωρούν μέσα στα χρονικά πλαίσια..
M. KOYΡΗΣ: Για ποιο λόγο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να τους ρωτήσουμε. Γενικά κάνουμε μια έρευνα..
M. KOYΡΗΣ: Είναι φορτωμένοι με πολλά…
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, αυτό δεν είναι θέμα φόρτου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα τί είναι, σκοπιμότητα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό είναι άλλο θέμα. Εμείς θα το συζητήσουμε θεσμικά με την ηγεσία της Δικαιοσύνης.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τί εννοείτε; Θα έχετε συνάντηση;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, ήδη είχαμε ενημερώσει γιατί κάνουμε μια έρευνα, τί γίνεται με τις απαλλοτριώσεις σε όλη την Ελλάδα. Γιατί σε κάποιες περιοχές έχουμε πολύ μεγάλες διαφορές σε όμορα οικόπεδα αποζημιώσεων; Για ποιους λόγους; Ποιοι ήταν οι δικαστικοί λειτουργοί, ποιοι ήταν οι Δικηγόροι, ποιοι ήταν οι Μηχανικοί, οι Εφοριακοί, που είχαν εμπλοκή σ’ αυτές τις απαλλοτριώσεις, τις συγκεκριμένες;
M. KOYΡΗΣ: Το χρήμα πολύ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πολύ, πάρα πολύ. Κι όχι μόνο για τους αυτοκινητόδρομους που συζητάμε τώρα, για τις σιδηροδρομικές υποδομές, για άλλα σημεία του οδικού δικτύου, για πάρα πολλά δημόσια έργα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πάντως να σας πω κάτι: Η Νέα Δημοκρατία κ. Υπουργέ όλο αυτό το διάστημα σας κατηγόρησε για πανωπροίκια. Και το ξέρετε κι εσείς. Γελάτε τώρα αλλά η Νέα Δημοκρατία θυμάμαι εδώ και ένα χρόνο, όταν αναφέρεται στο θέμα τουλάχιστον για τα μεγάλα έργα, και ο κ. Μητσοτάκης έχει μιλήσει για πανωπροίκια.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο κ. Μητσοτάκης ειδικά δεν πρέπει να μιλάει για πανωπροίκια.
M. KOYΡΗΣ: Έχει πάρει μεγάλη προίκα.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχει πάρει μεγάλη προίκα, ναι. Να δούμε το θέμα των έργων που βρήκαμε. Οι διεκδικήσεις που είχαν οι παραχωρησιούχοι και οι εργολήπτες από τα 4 έργα παραχώρησης, ήταν της τάξης του 1.240.000.000. Δεν ξέρω αν καταλαβαίνετε το νούμερο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Βέβαια
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Με τη διαπραγμάτευση που έγινε, μειώθηκαν αυτά τα χρήματα στους 4 αυτοκινητόδρομους κατά 764.000.000.
M. KOYΡΗΣ: Δηλαδή υποψιάστηκαν ότι έκλεβαν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. πιέστηκαν και δεν ήταν εύκολο αυτό, πιέστηκαν από την ελληνική κυβέρνηση, μπήκαν σε μια λογική ότι δε θα ολοκληρωθούν τα έργα. Η μη ολοκλήρωση των έργων κ. Κουρή σήμαινε 8,5 δις περίπου για τη χώρα. Σήμαινε δυο μνημόνια.
M. KOYΡΗΣ: Απώλειες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι απώλειες, επιστροφή χρημάτων 4 με 4,5 δις στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, 2 με 2,2 δις ρήτρες στις Τράπεζες και άλλα 2 με 2,5 δις στους παραχωρησιούχους και στους εργολήπτες. Αυτό είναι δυο μνημόνια.
M. KOYΡΗΣ: Οι τότε κυβερνήσεις δεν είχαν ανησυχήσει γι’ αυτές τις επιπτώσεις;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τους είδατε εσείς ν’ ανησυχούν; Τους είδατε να κάνουν κάποια προσπάθεια να τρέξουν τα έργα; Από τη διαπραγμάτευση που έγινε μειώθηκαν για τους 4 αυτοκινητόδρομους 764 εκατομμύρια, αν υπολογίσουμε και τα Τέμπη ο λογαριασμός ανέρχεται στα 900 εκατομμύρια. Αυτό είναι το πανωπροίκι του κ. Μητσοτάκη και πραγματικά καλό θα ήταν κάποια στιγμή να τον ενημερώσει κάποιος που ξέρει από έργα για το τί βρήκαμε και πώς τα εκτελέσαμε και σε τί κόστος.
Δε μιλάμε για το μετρό της Θεσσαλονίκης, το μετρό της Θεσσαλονίκης ήταν ένα έργο….
M. KOYΡΗΣ: Η καθυστέρηση ήταν για τ’ αρχαία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Εκτός από την καθυστέρηση. Δεν ήταν τ’ αρχαία μόνο κ. Κουρή, ήταν πάρα πολλές οι εμπλοκές του έργου.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Οι παραχωρησιούχοι γιατί τα διεκδικούσαν τα λεφτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί είχαν καθυστερήσεις. Γιατί το κράτος και οι συμβάσεις που υπήρχαν από τον κ. Σουφλιά και τη Νέα Δημοκρατία, γιατί μιλάμε για πανωπροίκια, όριζαν ότι σε 6 μήνες θα έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις, είχαν περάσει 10 χρόνια και δεν είχαν ολοκληρωθεί, είχαν πει οι συμβάσεις οι τρομερές της Νέας Δημοκρατίας ότι σ’ ένα χρόνο θα είχαν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες, ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί σε κάποια σημεία.
M. KOYΡΗΣ: Έπρεπε να φτιαχτεί ένας μηχανισμός που θα είναι αποκλειστικά μόνο γι’ αυτά τα πράγματα.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και που να είναι έτσι σταθερός.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχει αυτός ο μηχανισμός. Υπάρχει στη Γενική Γραμματεία Υποδομών, υπάρχει για την Αρχαιολογία στο Υπουργείο Πολιτισμού, υπάρχει αυτός ο μηχανισμός. Το θέμα είναι πώς τον αξιοποιεί η κάθε κυβέρνηση αυτό το μηχανισμό και πώς προωθεί…
M. KOYΡΗΣ: Και προς όφελος ποίου.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προς όφελος ποίου. Ακριβώς.
M. KOYΡΗΣ: Να πάμε στο Ελληνικό. Πότε προβλέπεται η μελέτη της ΛΑΜΔΑ;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί δε ρωτάτε τη ΛΑΜΔΑ;
M. KOYΡΗΣ: Γιατί αναγκαστικά θα πρέπει να συζητάτε μαζί τους.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν είναι αρμοδιότητά μου. Εύχομαι η ΛΑΜΔΑ να ολοκληρώσει τη μελέτη της.
M. KOYΡΗΣ: Δεν υπάγεται το Ελληνικό στον τομέα σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πού υπάγεται, στον κ. Παπαδημητρίου;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, στο ΤΑΙΠΕΔ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Σωστά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από κει και πέρα τις θέσεις μου για το Ελληνικό τις έχω πει πάρα πολλές φορές, από την ελληνική κυβέρνηση έγινε μια διαπραγμάτευση, προστέθηκαν πάρα πολλά πράγματα που δεν υπήρχαν και εύχομαι η ΛΑΜΔΑ να το προχωρήσει.
M. KOYΡΗΣ: Αυτό σε πόσα χρόνια;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ρωτήστε τη ΛΑΜΔΑ.
M. KOYΡΗΣ: Λεφτά δε θέλουν να βγάλουν;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κοιτάξτε, για να βγάλεις λεφτά για να ολοκληρώσεις ένα έργο πρέπει να υπάρχουν και τα λεφτά που θα ρίξεις στο έργο. Αυτοί που έκαναν λοιπόν το διαγωνισμό όταν τον έκαναν, έπρεπε να έχουν προβλέψει και αυτό. Αν το πρόβλεψαν.
M. KOYΡΗΣ: Οι συμμετέχοντες ήταν εκτός από τη ΛΑΜΔΑ.. .
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Στο τέλος μου φαίνεται δεν υπήρχε άλλος. Είναι ένα θέμα αυτό, μερικοί διαγωνισμοί που έγιναν επί Νέας Δημοκρατίας, από το ΤΑΙΠΕΔ να είχαν μόνον έναν. Προφανώς όταν έχεις μια ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία και έρθει ένας, θα προχωρήσεις με τον έναν αν η τιμή του ή η προσφορά του είναι συμφέρουσα.
M. KOYΡΗΣ: Διεθνές ενδιαφέρον δεν υπήρχε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπήρχε. Κατ' αρχήν υπήρχαν στις εκδήλωση ενδιαφέροντος κι άλλες προσφορές.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν ξέρω, θα ρωτήσετε όσους χειρίστηκαν αυτά τα θέματα στο παρελθόν.
M. KOYΡΗΣ: Δε θα τα ελέγξετε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα ελέγχουμε και πιστεύω ότι τα ελέγχουμε με πολύ μεγάλη προσοχή. Κι όχι αυτά μόνο. Να πάμε λίγο στο μετρό της Θεσσαλονίκης; Για να έχει μια εικόνα και ο πολίτης που μας ακούει του τί βρήκαμε. Το μετρό της Θεσσαλονίκης είχε σύμβαση 900 εκατομμύρια, είχε υλοποιηθεί το 30%, είχαν πληρωθεί τα 300 εκατομμύρια και οι διεκδικήσεις για το 30% του έργου των εργολάβων ήταν 1.100.000.000, ήταν πάνω από το σύνολο της σύμβασης.
M. KOYΡΗΣ: Από καθυστερήσεις δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από καθυστερήσεις. Λοιπόν, αυτό είναι το πανωπροίκι της Νέας Δημοκρατίας.
M. KOYΡΗΣ: Τα διεκδικούν αυτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τώρα πού βρίσκεται το έργο;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχει ολοκληρώσει τα έργα Πολιτικού Μηχανικού στην κύρια γραμμή, έχουν ξεκινήσει …
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί το μετρό στη Θεσσαλονίκη είναι, πώς να το πω..
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ανέκδοτο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι.
M. KOYΡΗΣ: Η πρόβλεψη για ολοκλήρωση κάποιας γραμμής;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Η πρόβλεψη για την ολοκλήρωση της κύριας γραμμής με εξαίρεση το σταθμό Βενιζέλου και της επέκτασης για Καλαμαριά είναι το 2019.
M. KOYΡΗΣ: Τόσο γρήγορα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, τόσο γρήγορα. Αυτό δεν είναι πανωπροίκι όμως, είναι η ζωή και η καθημερινότητα του πολίτη της Θεσσαλονίκης.
M. KOYΡΗΣ: Απ’ το χώρο το δικό σας, το 70% των ελεύθερων επαγγελματιών, των Μηχανικών είναι ανασφάλιστοι. Τί σκέφτεστε για τις υπερβολικές εισφορές που και ο ίδιος ο Πρόεδρος του ΤΕΕ διαμαρτύρεται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο σημερινός Πρόεδρος του ΤΕΕ; Μπράβο του.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί το λέτε αυτό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Γιατί δε διαμαρτυρόταν στο παρελθόν.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Και τώρα γιατί διαμαρτύρεται;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω γιατί το λέω: Η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ, είχαν ένα τελείως άδικο σύστημα ασφάλισης για τους επιστήμονες. Ασφαλιζόταν η ιδιότητα και όχι η εργασία. Άρα ο άνεργος Μηχανικός, ο αυτοαπασχολούμενος και ο μεγαλοεργολάβος ή μεγαλομελετητής, εισέφεραν στο Ταμείο το ίδιο.
Η μεγάλη αλλαγή που έγινε με τον ασφαλιστικό νόμο που πέρασε, είναι ότι πληρώνεις αναλογικά με το εισόδημά σου. Αυτό ήταν ένα πάγιο αίτημα που είχαμε. Από κει και πέρα, γιατί πρέπει να είμαστε ειλικρινείς, οι Μηχανικοί, οι Δικηγόροι, οι επιστήμονες, οι αυτοαπασχολούμενοι, έχουν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στις ασφαλιστικές τους εισφορές και αυτό πρέπει στο μέλλον να διορθωθεί.
M. KOYΡΗΣ: Μα γιατί, δεν προβλέφθηκε ότι θα είναι μεγάλο το ποσοστό;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προβλέφθηκε κ. Κουρή αλλά η χώρα δεν είναι σε κανονικότητα.
M. KOYΡΗΣ: Αλλά έχει να πληρώσει ο συνάδελφός σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το επαναλαμβάνω, δεν είναι σε κανονικότητα, δεν ασκεί η ελληνική κυβέρνηση ιδιαίτερα στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης και της φορολόγησης όποια πολιτική πιστεύει. Αυτό που είχε μέλημα η ελληνική κυβέρνηση και το έκανε, ήταν να μην έχουν οι άνθρωποι αυτοί τις συνέπειες, οι συνάδελφοί μας, που είχαν στο παρελθόν.
Δηλαδή αν κάποιος δεν έχει να πληρώσει και χρειάζεται ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ή περίθαλψη σ’ ένα νοσοκομείο, να μπορεί να την έχει. Εμένα μ’ έπαιρναν τηλέφωνο συνάδελφοι καρκινοπαθείς μέσα από το νοσοκομείο που δεν τους έκαναν θεραπεία…
M. KOYΡΗΣ: Τώρα έχει λυθεί το θέμα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως έχει λυθεί από την αρχή που ήμαστε κυβέρνηση.
M. KOYΡΗΣ: Ναι αλλά για τους καρκινοπαθείς που είπατε, έχω κάποιους φίλους, κάποιες κοπελιές που ήταν μαζί μου παλιά, πάνε σε ιδιωτικό νοσοκομείο διότι εκεί είχαν αναμονή 3-4 μήνες για κάποια ακτινοβολία.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτή ήταν η κατάσταση. Να δώσουμε τα συγχαρητήρια στον κ. Αδωνι και στα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας για τη δημόσια υγεία. Επειδή είναι και επίκαιρο το θέμα.
M. KOYΡΗΣ: Θα δοθούν επιπλέον πόροι στο ΤΜΕΔΕ για να εκδίδει εγγυητικές;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, το ΤΜΕΔΕ είναι το Ταμείο που αντικαθιστα το ΤΣΜΕΔΕ, είναι σε άλλη βάση. Απ’ ό,τι έχουμε συζητήσει, επειδή είναι πλήρως συνδεδεμένο και για τα δημόσια έργα, θα γίνει μια πολύ μεγάλη συζήτηση και με τους εκπροσώπους των εργοληπτών και με το ΤΕΕ και με το Υπουργείο Εργασίας, προκειμένου να μπορεί να διευρυνθεί.
Ήδη όμως η νομοθεσία που έχουμε περάσει από τη Βουλή, προβλέπει πολύ μικρότερη εγγυοδοσία από αυτήν που υπήρχε στο παρελθόν. Πολύ μικρότερη.
M. KOYΡΗΣ: Ουσιαστικά για τους μικρομεσαίους εργολάβους, να έχουν τη δυνατότητα να βγάλουν εγγυητική.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, βεβαίως, διότι η τακτική και η κατεύθυνση που είχαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ήταν ν’ αφανίσουν το μικρομεσαίο δυναμικό της χώρας γενικότερα και στον τεχνικό κόσμο ακόμη περισσότερο και να το κάνουν δώρο στις Τράπεζες που υπήρχαν, στις ιδιωτικές Τράπεζες.
M. KOYΡΗΣ: Ασφαλώς, οι εγγυητικές θα έβγαιναν από τις Τράπεζες.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, κι όχι μόνο. υπήρχε και αθέμιτος ανταγωνισμός. Με ποιους όρους δίνει εγγυητική μια Τράπεζα; Ποιος την ελέγχει για να δώσει μια εγγυητική;
M. KOYΡΗΣ: Τους εκβίαζε ανάλογα με τον πελάτη.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο κ. Σπίρτζης που είχε 2 δις δάνειο έπαιρνε εγγυητική, ο κ. Κουρής που δεν είχε ένα ευρώ δεν έπαιρνε. Και δεν έδινε λογαριασμό κανένας σε κανέναν.
M. KOYΡΗΣ: Τα υδατοδρόμια είναι στον τομέα σας;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως είναι στον τομέα μου.
M. KOYΡΗΣ: Εκεί που βρισκόμαστε;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ολοκληρώσαμε την αλληλογραφία και τις εγκρίσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν ένα δύσκολο σχέδιο, ολοκληρώθηκε τέλη Μαΐου αρχές Ιουνίου, το σχέδιο νόμου είναι έτοιμο, θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές Σεπτέμβρη για να ψηφιστεί. Εκεί είναι πάρα πολύ ωραίο αυτό που είχε ανακαλύψει το μη παραγωγικό σύστημα της χώρας με την ευθύνη και την ανοχή του πολιτικού συστήματος.
Κάθε φορά, ό,τι έπρεπε να γίνει στη χώρα, πριν γίνει, υπήρχε το γνωστό εμπόριο αδειών. Δηλαδή θέλαμε να κάνουμε αιολικά πάρκα, πήγαιναν κάποιοι επιτήδειοι και γνωστοί της εκάστοτε κυβέρνησης, έβγαζαν άδειες, πωλούσαν. Θέλαμε να κάνουμε φωτοβολταϊκά πάρκα, το ίδιο. Η Νέα Δημοκρατία είχε φροντίσει λοιπόν και στα υδατοδρόμια να γίνει το ίδιο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αυτό ήταν βιομηχανία κανονικά.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, κανονικά, εμπόριο αδειών. Αυτό τελειώνει μ’ αυτό το σχέδιο νόμου, τελειώνει γιατί είχαν νοικιαστεί χώροι μέσα σε λιμάνια όχι ως υδατοδρόμια και στη συνέχεια επιχείρησαν να μετατρέψουν τις άδειες αυτές σε άδειες υδατοδρομίων, η χωροθέτηση των υδατοδρομίων και η άδεια, η πρώτη άδεια που θα επιτρέπει όχι τη λειτουργία αλλά τη χωροθέτηση κι όλα τα υπόλοιπα θα είναι από δημόσιο φορέα και η άδεια λειτουργίας θα μπορεί να είναι ή σε δημόσιο φορέα ή ΣΔΙΤ ή ιδιώτη.
M. KOYΡΗΣ: Υπάρχει ενδιαφέρον γι’ αυτά;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μεγάλο.
M. KOYΡΗΣ: Μπορούν να προσγειωθούν από μεγάλη απόσταση αεροπλάνα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Βεβαίως, αλλά εμείς έχουμε στο σχεδιασμό μας, εκεί που δεν υπάρχει εμπορικό ενδιαφέρον, να υπάρχει ενδιαφέρον από το κράτος. Στα νησιά δηλαδή που δεν έχουν ούτε αεροδρόμιο ούτε άλλη εγκατάσταση να κάνουμε ένα υδατοδρόμιο που δεν είναι μεγάλο το κόστος και να μπορούν οι νησιώτες μας να μη νιώθουν απομονωμένοι. Εκτός των υπόλοιπων ωφελειών που μπορούν να έχουν οι περιοχές που έχουν υδατοδρόμιο, να διασυνδεθούν πάρα πολύ γρήγορα, να έχουν τουριστική κίνηση, να έχουν πάρα πολλά οφέλη.
M. KOYΡΗΣ: Σας κατηγόρησε η αντιπολίτευση, λέει ο κ. Χατζηδάκης για κατάτμηση του έργου Πάτρα-Πύργος; Ενημέρωσαν νομίζω την περασμένη εβδομάδα, την Τρίτη, την Επιτροπή
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, την Τρίτη στην Επιτροπή τα πήγα εγώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κι έρχονται και πολλές ερωτήσεις, μετά θα σας τις κάνω γιατί ο κόσμος έχει ερωτήματα που εμάς μπορεί να μας έχουν ξεφύγει.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ο κ. Χατζηδάκης, κι όχι μόνο ο κ. Χατζηδάκης, αν θυμάστε τότε ήταν ενόψει του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές άδειες, είχαμε ζήσει, το ένα τμήμα της ήταν η «Καλογριτσιάδα». Μας είχαν κατηγορήσει ότι κάναμε κατάτμηση στο Πάτρα-Πύργος για να πάρει η συγκεκριμένη εταιρεία κάποια έργα και άρα να βγάλει τηλεοπτική άδεια ή να κάνουμε σ’ ένα άλλο έργο στη Μυτιλήνη που το είχε αναθέσει η Νέα Δημοκρατία, επέκταση της σύμβασης προκειμένου να πάρει ο κ. Καλογρίτσας κανάλι.
Τις καταγγελίες αυτές επειδή συνήθως τα στελέχη της Νέας Δημοκρατίας τις κάνουν σε αγαπητούς τηλεοπτικούς σταθμούς τους και μέσα στη Βουλή χωρίς να έχουμε καμία ευθύνη, τους πήγα εγώ στους Επιθεωρητές και στον Εισαγγελέα και τα πορίσματα των Επιθεωρητών και των Εισαγγελέων τα πήγα στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας αφού δεν είχαν την τόλμη να τα πάνε εκείνοι. Είναι μια πρωτόγνωρη διαδικασία αλλά την ακολουθήσαμε.
Προφανώς βγήκε ότι δεν είναι κατάτμηση, προφανώς αυτό που κάναμε το κάναμε για συγκεκριμένο λόγο και φάνηκαν τ’ αποτελέσματα και επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Η ευρωπαϊκή νομοθεσία λέει ότι ένα έργο που μπορείς να το κάνεις με πολλαπλές διαγωνιστικές διαδικασίες, το κάνεις με πολλαπλές διαγωνιστικές διαδικασίες για να μπορέσεις να στηρίξεις τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ ακόμη και σήμερα, έχουν έναν άκρατο νεοφιλελευθερισμό. Θέλουν να βγάζουν μόνο μεγάλα έργα κατά παράβαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Έτσι, βγήκαν και μας κατηγόρησαν οι δήθεν εκφραστές του ευρωπαϊκού πνεύματος ότι κάναμε κατάτμηση. Δεν κάναμε κατάτμηση. Κάναμε αυτό που έπρεπε να κάνουμε στα 7 τμήματα έχουμε 4 εργοληπτικές εταιρείες που έχουν αναλάβει και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η ανάθεση, είναι προσωρινά ανάδοχοι αλλά δεν είναι ένας, δεν είναι με 0% έκπτωση όπως είχαν συνηθίσει, είναι με πάνω από 50%.
M. KOYΡΗΣ: Ο Χατζηδάκης πείστηκε δηλαδή;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Ο κ. Χατζηδάκης, και όχι μόνο ο κ. Χατζηδάκης έχει μια έφεση στο να μην υπάρχουν μικρομεσαίες εταιρείες, να υπάρχουν μόνο μεγάλες εταιρείες, να συνεχίσουμε αυτό που παραλάβαμε, δηλαδή το 85% των δημοσίων έργων να έχουν ανατεθεί σε 6 εταιρείες. Δεν είναι η λογική μας αυτή. Δεν είναι το σκεπτικό μας αυτό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να δούμε μερικές ερωτήσεις εν τάχει στο χρόνο που μας μένει; Τί γίνεται λέει τελικά με το νομοσχέδιο για τα ταξί και με τα van δημόσιας χρήσης;.
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το νομοσχέδιο για τα ταξί, δηλαδή για την UBER, δηλαδή για μια εταιρεία η οποία είναι φάντασμα στη χώρα μας και σε άλλες χώρες ή αντίστοιχες εταιρείες, είναι έτοιμο, δεν προλαβαμε να το κατεβάσουμε για ψήφιση στη Βουλή..
M. KOYΡΗΣ: Τι πρόβλημα υπήρχε από το σύστημα;
Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το σύστημα αυτό δεν απαγορεύει να υπάρχουν τέτοιες εταιρείες αλλά τους βάζει τους όρους και τις προϋποθέσεις που πρέπει να λειτουργήσουν. Δε μπορεί καμία τέτοια εταιρεία να νοικιάζει αυτοκίνητα και οδηγό και ν’ αντικαθιστά..

Κυρ. Μητσοτάκης: Χρειαζόμαστε πρόσθετους πόρους για το μεταναστευτικό και το Ταμείο Αλληλεγγύης

  Κυρ. Μητσοτάκης: Χρειαζόμαστε πρόσθετους πόρους για το μεταναστευτικό και το Ταμείο Αλληλεγγύης